Menu

Blijf uit de problem talk!

Als er iets is, dat conflicten in stand houdt en zelfs verergert is het wel het doorpraten over het verleden. Beide betrokkenen hebben ergernissen opgebouwd, die in hun ogen nog eens helemaal moeten worden uitgesproken en de lucht zouden moeten klaren. Onze ervaring is, dat het zelden ook maar iets oplost. Natuurlijk heeft enige analyse soms wel zin, maar het verandert zelden, zeg maar nooit, de situatie! Sterker nog, aan het eind lijk je soms nog verder van huis.

Hoe zit dat precies? Hoe komen we aan die altijd weer terugkerende manier van praten. Het lijkt wel of we dol zijn op problemen. En we doen het elke dag, in elk bedrijf, vaak ook thuis. Als er iets fout gaat, zoeken we een oorzaak, een schuldige, willen we een gedegen analyse of gaan we heel helpend ( ?) alle fouten en zwaktes van de ander in beeld brengen.

Wij van Masters in Conflict doen dit dus niet en beschouwen dit als de werkelijk slechtste manier van conflict-interventie en mediation. Helaas gebeurt dit echter nog veel en veel te vaak!  Mediation en Interventie worden er onnodig lang door en het lost werkelijk nooit iets op, zo lijkt het.

“We willen geen Problem talk,
maar Solution Talk.”

We maken dus gebruik van een andere benadering. We willen geen Problem talk, maar Solution Talk. Op de afbeelding ziet U dit al schematisch weergegeven. Probeer het even uit voor uzelf. Het voelt als eenvoudig, maar dat is het vaak toch niet. Sterker nog, het voelt soms bijna als ongewoon. Maar na een korte tijd zie je al effect!

problem focus versus solution focus

Frenk en Wilem doen de oefening ook. Dat valt voor de drommel niet mee, maar met onze steun komt het gesprek toch prima op gang. Willem ziet bijvoorbeeld mogelijkheden om de controlling van projecten slimmer aan te pakken en toch vaart te houden. Frenk ziet mogelijkheden om de organisatie niet silo-gewijs op te bouwen ( sales-boekhouding-productie) .

Hoewel beiden ook de verschillen zien, constateren ze ook dat er dingen zijn, die gelukkig al een beetje beter gaan. De kwaliteitscontrole is na de vernietigende audit van een half jaar geleden echt heel veel beter geworden en Frenk heeft aan de klant-tevredenheid score kunnen zien dat het vertrouwen toeneemt.

Dat zijn in ieder geval hoopvolle signalen. Maar met afschuw willen ze toch nog even terugkomen op de bespreking van afgelopen maandag. Langdradig en besluiteloos, maar ook vol met gepruttel over onbelangrijke dingen. Dat schoot niet op. Het viel wel op, dat die nieuwe marketing medewerkster Jeannette een prima verhaal had over de mogelijkheden in Belgie en Duitsland. Ze presenteerde een heel degelijk en rustig verhaal, maar wel met duidelijke keuzes voor expansie en werkwijze.

“Willem heeft niets met al die nieuwe media.”

Iets wat hen ook heel goed bevalt is dat de notulen en actielijst van het overleg heel wat zijn verbeterd. Niemand klaagt er meer over en je weet duidelijk waar je aan toe bent. Dat brengt Willem in de verleiding om Frenk eens te vragen wat woorden uit het marketing jargon te verduidelijken. Willem heeft niets met al die nieuwe media, het gepraat over target groups, niches, 4 P en al wat dies meer zij. Frenk accepteert de vraag. Merkt wel dat hij niet enthousiast is. Maar hij doet het toch.

Wil je alle 10 tips nu al direct van ons ontvangen?

Disclaimer

Bovenstaande beschrijvingen komen niet overeen met een werkelijk voorval.  Cliënten mogen bij ons rekenen op volstrekte geheimhouding. De voorbeelden illustreren onze ervaringen bij interventies, maar elke overeenkomst met werkelijke gebeurtenissen berust op toeval.